sven

Marknadsföringsregler – Vad ska du tänka på när du berättar om företagets hållbarhetsarbete?

Datum
27 okt 2022 09:00 - 11:15

Beskrivning

CSR Skåne Marknadsföringsregler

Gränsen mellan hållbarhetsrapportering och marknadsföring börjar suddas ut!

Allt eftersom att utvecklingen går mot att du som företag ska vara mer transparent och rapportera om ditt hållbarhetsarbete digitalt, blir marknadsföringsregler viktigare att känna till. Hur kan en verksamhet marknadsföra sitt hållbarhetsarbete utan att det är lagstridigt?

Till hjälp under förmiddagen har vi presentationer och erfarenheter från ICC, Reklamombudsmannen, Vinge, Bokföringsnämnden (BFN) och Aspekta

Anmäl dig här

Datum: 27 oktober 2022

Tid: 09.00–11.30

Plats: (Hybrid) Zoom eller på plats vid vårt Malmökontor (Södra Promenaden 51). Det finns möjlighet till mingel med deltagarna efteråt. Vill du delta på plats? Skicka ett mejl till Caroline Charlier () med rubrik “Marknadsföringsregler”.

Kostnad: Gratis för medlemmar i TEM:s nätverk (CSR Skåne och NCSH). Övriga: 995 kr ex. moms (reducerat pris).

Agenda
09.00–09.10     TEM/CSR Skåne Caroline Charlier, moderator – Välkomna
09.10–09.30     ICC Kajsa Persson-Berg – Om ICCs regelverk
09.30–09.50     Reklamombudsmannen Gunilla Welander och Elisabeth Trotzig – Praxis 
09.50–10.10     Vinge Anders Leissner – Gränsdragning mot lagstridighet
10.10–10.30     Bokföringsnämnden Stefan Pärlhem – Om lagstadgad rapportering
10.30–10.50     Aspekta Martin Lucander – Vad man ska tänka på när man kommunicerar ett företags hållbarhetsarbete 
10.50–11.20     Frågor och diskussion
11.20–11.30     Avslutande ord

Häng och mingel efteråt för de som kan och vill!


Mer om de medverkande bolagen och talarna:

  • Internationella Handelskammaren (ICC) är världens största näringslivsorganisation. Genom ett nätverk av 45 miljoner medlemmar arbetar ICC för frihandel och för att underlätta hållbara internationella affärer, bland annat genom utvecklingen av globala standarder och frivilliga regelverk. Kommunikationschef Kajsa Persson-Berg kommer att berätta om ICC:s globala regler för ansvarsfull marknadsföring och hur ni som företag kan försäkra er om att era miljö- och klimatpåståenden lever upp till högt ställda krav från både konsumenter och domstolar.
  • Reklamombudsmannen, näringslivets självreglering, går igenom praxis rörande miljöargument i reklam, med presentation från jurist Gunilla Welander och reklamombudsman Elisabeth Trotzig.
  • Anders Leissner ingår i Vinges arbetsgrupp för hållbarhetsfrågor. Innan Anders började på Vinge arbetade han på ett ledande sjöförsäkringsbolag i mer än 20 år, vilket gett honom en bred och praktisk erfarenhet av bland annat bolagsstyrning, compliance och hållbarhetsarbete. Detta utifrån både ett svenskt och internationellt perspektiv. Anders har dessutom flerårig erfarenhet från allmän juridisk rådgivning åt svenska och utländska klienter, samt bakgrund som skiljeman. I januari 2021 utsåg regeringen Anders som ordförande i Krigsförsäkringsnämnden.
  • Stefan Pärlhem är kanslichef på BFN. BFN är en myndighet som ansvarar för utvecklingen av god redovisningssed för cirka 1 miljon svenska företag. Stefan Pärlhem deltar i internationellt arbete när det gäller frågor om finansiell rapportering och hållbarhetsrapportering. Han är expert i regeringens utredning om införandet av EU:s nya direktiv om hållbarhetsrapportering.

Besök de medverkande bolagen:

 icc logotyp     ro logotyp   vinge logotyp     bfn logotyp     aspekta logo


 CSR Skåne logotyp utan bakgrundÄnnu inte medlem i nätverket? Du registrerar dig enkelt här!

Kalender CSR Skåne

Vilka är vi på TEM?

TEM hjälper stora som små organisationer att utveckla sitt hållbarhetsarbete. Vi har ett stort antal konsulttjänster inom hållbarhetsområdet, men vi driver också projekt & nätverk inom miljö, hållbar sjukvård och CSR.

KONTAKT


040-606 55 80
Nyhetsbrev

TEM – Value through sustainability

© 2022 Stiftelsen TEM
Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Googles sekretesspolicy och användarvillkor gäller.